tamargoossens.reismee.nl

Hooggeëerd bezoek

Ook al is het al een paar weken terug (16 september), het bezoekje van de Kabaka (koning) blijft toch wel noemenswaardig. Kabaka Ronald Mwendi Mutebi II is de koning van de Baganda, de grootste stam van Uganda, en samen met zijn koningin Nnabagereka kwam hij bij Noah's Ark op bezoek.
Wekenlang stond alles in het teken van dit bezoek. De kinderen waren druk bezig met vlaggetjes kleuren en dansen instuderen, het tweede gedeelte van de kliniek moest af aangezien hij dat zou openen en uiteraard moest de rest van het terrein er ook perfect uitzien. Bovendien was het niet alleen bij ons op het terrein het onderwerp van de dag, maar werd er in de village om ons heen ook nergens anders meer over gesproken.
Als een van de weinige Ugandezen, stond de Kabaka bekend als een zeer punctueel persoon. Hij zou ons 's ochtends om 9 uur komen bezoeken. De helft van het personeel was tot 's avonds laat doorgegaan om vervolgens 's ochtends om 3 uur weer verder te gaan met de laatste puntjes op de i te zetten. Helaas, wat blijven wij blanken toch een dom volk. Stipt half 12 stond hij namelijk op de stoep.
Ook werd er van te voren gesproken over honderden regeltjes. Je mocht je niet verplaatsen, geen foto's en vooral niet uit jezelf tegen de Kabaka praten. Ook al liep er 100 man extra security rond, iedereen ging van hot naar her en het was geen enkel probleem.
Doordat meneer te laat was, werd het programma behoorlijk ingekort. Arme kids, wekenlang hebben ze staan oefenen en nou konden ze niet eens al hun dansen opvoeren. Wel heeft hij de hele toer gemaakt en daarbij het tweede gedeelte van de kliniek geopend.
Bij de kleuterschool werd nog eens benadrukt hoe bijzonder dit bezoekje voor Noah's Ark is. Als slogan hebben we van nobody to somebody en nu de kids dus blijkbaar zelfs een bezoekje van de koning waardig zijn, betekent dat ze wel degelijk een somebody zijn.

Ja dit is hem dan echt, de kabaka met zijn vrouw Nnabagereka.

Hij gaat nooit alleen op pad, maar neemt los van alle politie die er dan rondloopt ook altijd zijn eigen traditonele bewakers mee.

De grote meiden die vol trots de Kabaka mogen verwelkomen met hun dans.

De kids die staan te zwaaien met hun zelfgemaakte vlag van de Baganda.

De extra bewaking die er die dag bij ons rondliep om te zorgen dat niemand de Kabaka zomaar zou aanraken!

Voor velen natuurlijk een fantastisch moment, Piet die volledig knielt voor de Kabaka.

En uiteraard wordt hij ook onderweg bijgestaan door vele bewakers in zijn konvooi.

Rob Goossens

Ha meisie,
weer zo'n leuk verhaal. Wat ik alleen niet snap is hoe je zoveel foto's hebt, terwijl je geen foto's mag maken????

Liefs,

pap en mam

Marlot

Meid, wat een verhaal :) haha en die foto's.. wat ontzettend veel bewaking, ongelofelijk!! En dat hij het dan nog voor elkaar krijgt om te laat te komen.. zielige kids! Maar was volgens mij wel een mooie dag! Jij geniet daar wel! Xx

Cobie

Mooi verhaal Tamar en inderdaad die foto's!!!!! hahahaha; wat dan wel weer jammer is dat jij niet samen met hunnie erop staat.
Was wel leuk geweest voor de King.

Dikke kus,

Cobie

Esther

zozo...wat een story. Echt helemaal leuk om mee te maken lijkt me (En die politiemannen daar...helemaal niet verkeerd!!!) Liefs